Ταινίες

ΕΠΟΜΕΝΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ: ΟΥΤΟΠΙΑ / NEXT STOP: UTOPIA

Απόστολος Καρακάσης | Ελλάδα

Όταν το εργοστάσιο κατασκευής υλικών οικοδομής της ΒΙΟ.ΜΕ. στη Θεσσαλονίκη κλείνει, ορισμένοι από τους εργάτες του αντιμέτωποι με τη χρόνια ανεργία αποφασίζουν να κάνουν κάτι επαναστατικό: να το καταλάβουν και να το λειτουργήσουν μόνοι τους με τις αρχές της άμεσης δημοκρατίας. Το εγχείρημά τους εμπνέει ακτιβιστές σε όλο τον κόσμο, ενώ η πρώην διευθύντρια του εργοστασίου έκπληκτη παρακολουθεί την οικογενειακή επιχείρηση να μετατρέπεται σε σύμβολο αντίστασης και αλληλεγγύης, μια ουτοπία ισότητας στα ερείπια της πιο διαλυμένης ευρωπαϊκής οικονομίας. Για τους εργάτες, η αυτοδιαχείριση εξελίσσεται σε μια περιπέτεια επιβίωσης γεμάτη συγκρούσεις. Σύντομα, θα συνειδητοποιήσουν ότι για να τα καταφέρουν, θα πρέπει να αλλάξουν πρώτα οι ίδιοι. Το ντοκιμαντέρ «Επόμενος Σταθμός: Ουτοπία» ξετυλίγει το νήμα ενός περιπετειώδους εγχειρήματος που βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη και μαζί αποτελεί ένα μοναδικό ντοκουμέντο των ταραγμένων καιρών μας.

ΣΙΩΠΗΛΟΣ ΜΑΡΤΥΡΑΣ / SILENT WITNESS

Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος | Ελλάδα

To 2006 η Φυλακή Τρικάλων κλείνει ύστερα από 110 χρόνια λειτουργίας. Επτά πρόσωπα που συνδέθηκαν καθοριστικά με τη φυλακή, επιστρέφουν σ’ αυτή για να ανασυνθέσουν το παρελθόν της, φωτίζοντας με τις προσωπικές τους αφηγήσεις διαφορετικές όψεις της ιστορίας της νεότερης Ελλάδας. Τι επιφυλάσσει το μέλλον για το ιστορικό συγκρότημα της φυλακής; Ποια θα είναι η νέα χρήση του; Μια απροσδόκητη ανακάλυψη φέρνει στο φως το κρυμμένο μυστικό του μνημείου και θέτει ένα καίριο ερώτημα: πώς διαχειριζόμαστε την ιστορική μνήμη;

ΦΙΛΙΑ ΕΙΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ / KISSES TO THE CHILDREN

Βασίλης Λουλές | Ελλάδα

Πέντε παιδιά ελληνο-εβραϊκής καταγωγής που σώθηκαν από οικογένειες χριστιανών κατά τη διάρκεια της Γερμανικής κατοχής, πέντε κρυμμένα παιδιά που ζούσαν σε απόλυτη σιωπή, αφηγούνται τις ιστορίες τους. Ιστορίες τρόμου, αγωνίας και σύγχυσης, αλλά και ιστορίες για την σωτηρία και την ανέμελη παιδική ηλικία στην αγκαλιά των ξένων – που υπήρξε γι’ αυτά ο μυστικός κήπος της Εδέμ, φωλιές της αγάπης μακριά από τον τρόμο του ολοκαυτώματος. Πέντε παιδιά υποχρεώθηκαν να ωριμάσουν απότομα. Η Ροζίνα, ο Ιωσήφ, η Ευτυχία, η Σέλι και ο Μάριος μεγάλωσαν κουβαλώντας τη μνήμη χιλιάδων παιδιών, εκείνων που ποτέ δεν τους δόθηκε η ευκαιρία να ζήσουν. Η ταινία ακολουθεί τρία άτομα από την παιδική ηλικία έως σήμερα -ένα ημερολόγιο ενός παιδιού, φωτογραφίες και ταινίες απ’ το σπίτι. Απεικονίζει επίσης τη ζωή των ελληνικών εβραϊκών κοινοτήτων πριν από τον Πόλεμο, η οποία συμπληρώνεται με σπάνιες εικόνες της Κατοχής στην Ελλάδα παρμένες από αρχειακό υλικό, καθώς και από ερασιτεχνικές ταινίες Γερμανών στρατιωτών και παράνομα βίντεο που τράβηξαν Έλληνες πατριώτες. Το «Φιλιά εις τα παιδιά» δεν είναι μόνο μια ακόμα ταινία για το ολοκαύτωμα. Είναι μια ταινία για την παιδική ηλικία στη σκιά του ολοκαυτώματος.

ΟΤΑΝ ΓΕΡΝΟΥΝΕ ΟΙ ΝΤΑΛΙΕΣ / WHEN DAHLIAS BEND DOWN

Τάσος Γιαπουτζής | Ελλάδα - Αγγλία

Η Φωτεινή και ο Αναστάσιος ζουν μια ήρεμη ζωή ηλικιωμένων σε ένα χωριό της Ελλάδας. Στην ηλικία των 82, όμως, η Φωτεινή αρχίζει πλέον να αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα υγείας. Ένα πορτρέτο της δύσκολης καθημερινότητας που αντιμετωπίζει ένα ηλικιωμένο ζευγάρι, καθώς αντιλαμβάνεται ότι το τέλος είναι κοντά.

ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΣΤΗ ΦΩΚΑΙΑ 1914 / THE SACKING OF PHOCAEA 1914

Ανιές Σκλάβου, Στέλιος Τατάκης | Ελλάδα

Όταν τον Ιούνιο του 1914 ο ελληνικός πληθυσμός σε όλα τα παράλια της Μικράς Ασίας αναγκάζεται να εγκαταλείψει τα σπίτια του και να βρει καταφύγιο στην Ελλάδα, ο Γάλλος αρχαιολόγος, Φελίξ Σαρτιώ, διενεργούσε ανασκαφές στην περιοχή αναζητώντας την Αρχαία Φώκαια, μητρόπολη της Μασσαλίας. Τα γεγονότα που συμβαίνουν τον κάνουν όχι μόνο να γίνει μάρτυρας της απρόκλητης επίθεσης, αλλά με κίνδυνο της ζωής του καταφέρνει να φυγαδεύσει πολλούς Έλληνες. Ο πρώτος αυτός διωγμός του ελληνικού στοιχείου το 1914 από την περιοχή των αρχαίων ιωνικών αποικιών οδηγήθηκε στη λήθη. Η προσωπική μαρτυρία του Φελίξ Σαρτιώ και οι συνεχείς προσπάθειές του να ευαισθητοποιήσει την Ευρώπη, εμφανίστηκαν και πάλι το 2005, μετά την ανακάλυψη του φωτογραφικού αρχείου του από τον ιστορικό τέχνης, Χάρη Γιακουμή, στο Παρίσι.

CAFé-FINOVO

Λευτέρης Φυλακτός | Ελλάδα

Το νεκροταφείο Alter St. Matthäus στο Βερολίνο -διάσημο ως η τελευταία κατοικία εξεχουσών προσωπικοτήτων της γερμανικής διανόησης, μεταξύ των οποίων οι Αδελφοί Γκρίμ- φιλοξενεί συστηματικά δραστηριότητες που κάθε άλλο παρά σχετίζονται με το θάνατο και το θρήνο. Λογοτεχνικά πρωινά, συναυλίες, καλλιτεχνικές εγκαταστάσεις, βοτανικές ξεναγήσεις, σχολικές εκδρομές και φυσικά τα λαχταριστά γλυκά του Café-Finovo, του πρώτου καφέ στη Γερμανία που λειτουργεί σε χώρο νεκροταφείου. Αν τα νεκροταφεία υπάρχουν τελικά για τους ζωντανούς και όχι τόσο για τους νεκρούς, μπορούμε άραγε να ζήσουμε καλύτερα αποδεχόμενοι τη σιγουριά των ορίων και της θνησιμότητας μας; Αν ο φόβος του θανάτου δεν είναι παρά η έλλειψη εξοικείωσης προς αυτόν, ποια καλύτερη παρηγοριά (παραμυθία) από μια απρόβλεπτη, γεμάτη πλούσιες εικόνες και γεύσεις βόλτα στο νεκροταφείο..; Σαν ένα παραμύθι από τους Αδελφούς Γκριμ…

ΗEKAΥEΤ EL SO7AB / THE STORY OF THE FRIENDS

Μahmoud Υossry | Αίγυπτος

H ταινία πραγματεύεται το όνειρο της μετανάστευσης, στην Αίγυπτο. Πολλά παιδιά δεν είναι ευτυχισμένα, βαριούνται, παραπονιούνται για ασήμαντα πράγματα, ενώ τελικά παραμένουν στάσιμα στον μικρό κύκλο των φίλων τους και των δραστηριοτήτων τους. Η καθημερινή ζωή τους παραμένει ανιαρή, ασήμαντη και βαρετή. Το πιο σημαντικό είναι πώς σπαταλούν τον χρόνο τους. Όλα τα παιδιά στην ταινία εργάζονται αναγκαστικά για την επιβίωση τους. Ωστόσο, δε παύει να έχουν προβλήματα, να ανησυχούν για το μέλλον τους, να αναζητούν απεγνωσμένα ένα καλύτερο αύριο, καταλήγοντας να μην απολαμβάνουν την ίδια τη ζωή τους.

Ο ΘΕΟΣ ΔΕ ΜΟΙΡΑΖΕΙ ΚΑΡΑΜΕΛΕΣ / NO CANDIES FROM HEAVEN

Βαγγέλης Καλαμπακάς | Ελλάδα

Στη σημερινή Αιθιοπία των 85 εκατομμυρίων πολιτών, χιλιάδες παιδιά κάθε χρόνο καταλήγουν σε ορφανοτροφεία, παραδομένα οικειοθελώς από γονείς που δεν έχουν τη δυνατότητα να τα θρέψουν ή εγκαταλελειμμένα ακόμα και μέρες μετά τη γέννησή τους. Η ταινία καταγράφει την καθημερινή ζωή εντός των τειχών ενός από αυτά τα ιδρύματα, στο οποίο ένα δραστήριο προσωπικό από βρεφοκόμους, νοσοκόμες και εθελόντριες φροντίζει πενήντα περίπου παιδιά ηλικίας από λίγων μηνών έως δώδεκα ετών. Γυρισμένη στο ύφος του cinema-verite και βασισμένη στην παρατήρηση, εξερευνά τον σύνθετο χαρακτήρα της ιδιαίτερης κοινότητας που ζει απομονωμένη σ’ αυτό το σπίτι, μακριά απ’ το σπίτι.

ΑΓΑΠΗΤΕ ΠΡΟΓΟΝΕ / DEAR ANCESTOR

Μενέλαος Καραμαγγιώλης | Ελλάδα

Μεγαλωμένος στην Αστόρια της Νέας Υόρκης, ένας ελληνοαμερικανός δεύτερης γενιάς, συνονόματος του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, επιστρέφει στην Ελλάδα αναζητώντας τα ίχνη του πιό δημοφιλούς Έλληνα του 1821, για να διαπιστώσει αν είναι στ’ αλήθεια απόγονός του. Αυτή η αναζήτηση διατρέχει την πολύπλευρη και πολύπλοκη ταυτότητα του Έλληνα στη διαχρονική της διάσταση, μέσα από τα αρχαιοελληνικά σύμβολα και τις αναβιώσεις τους, μέσα από τους απογόνους των ηρώων του ΄21 και μέσα από τη ματιά των μαθητών της Αθήνας του 2011, που με παρελάσεις και γιορτές αποτυπώνουν τις αντιφάσεις των σημερινών Ελλήνων, που πασχίζουν να αντισταθούν στην κρίση της εποχής με όπλο τις μνήμες τους.

ARGO ΝAVIS

Στέλιος Ευσταθόπουλος, Susanne Bausinger | Ελλάδα, Γερμανία

Το 2003 η επιστημονική ομάδα ΝΑΟΥΔΟΜΟΣ, στα πλαίσια ενός ερευνητικού προγράμματος πειραματικής ναυτικής αρχαιολογίας, ξεκίνησε την ανακατασκευή μίας προϊστορικής πεντηκοντόρου, όπως ήταν η μυθική Αργώ. Αυτή είναι η ιστορία αυτού του πλοίου. Από την επιλογή των δέντρων για την κατασκευή του, που διήρκησε δύο χρόνια και ύστερα το ταξίδι στη θάλασσα. Δέκα χιλιάδες κουπιές την ημέρα χρειάζεται να κάνουν οι κωπηλάτες, για να φτάσουν από το Βόλο στην αρχαία Κολχίδα. Ένα ταξίδι 1.200 μιλίων που πρέπει να ολοκληρωθεί σε 60 ημέρες. Θα αντέξουν οι 74 εθελοντές κωπηλάτες αυτή την καθημερινή δοκιμασία; Ή θα μετατραπεί αυτή η σύγχρονη αργοναυτική εκστρατεία σε μία ακόμα Οδύσσεια;

memORIA

Γιώργος Ιατρού | Ελλάδα

«memORIA» στα Ιταλικά σημαίνει μνήμη, «ORIA» λεγόταν το ατμόπλοιο που βυθίστηκε στις 12 Φεβρουαρίου 1944, με θύματα περισσότερους από 4.000 Ιταλούς αιχμαλώτους των Γερμανών. Το ντοκιμαντέρ καταγράφει την ιστορία και την μνήμη, 70 χρόνια μετά, του μεγαλύτερου ναυαγίου της Μεσογείου. Ηλικιωμένοι κάτοικοι της περιοχής διηγούνται την τρομακτική ανάμνηση του ναυαγίου. Ιταλοί απόγονοι των θυμάτων έρχονται να αποτίσουν φόρο τιμής. Μια καραβάνα που βρέθηκε από τον δύτη Αριστοτέλη Ζερβούδη ήταν ο καταλύτης για το ταξίδι στην Ιταλία, στο Βαϊάνο και την γνωριμία με το Δίκτυο Οικογενειών Αγνοουμένων του ORIA. Ένα μνημείο στήθηκε το 2014 στην παραλία του Χάρακα, απέναντι από το νησί του Πατρόκλου, από Έλληνες και Ιταλούς, για να θυμίζει το ξεχασμένο ναυάγιο, τους αγαλήνευτους νεκρούς, τα σκοτεινά σημεία της ιστορίας και την απαραίτητη σήμερα συναδέλφωση, κάθαρση της τραγωδίας.

ΚΑΤΙΝΟΥΛΑ / KATINOULA

Μύρνα Τσάπα | Ελλάδα

Η Κατινούλα έχει γεράσει, αλλά εξακολουθεί να υπηρετεί ενεργά την ελληνο-αιγύπτια συνομήλική της κυρία. Κάνει τις δουλειές του σπιτιού, παζαρεύει με τους Αιγύπτιους στην αγορά και είναι ευγνώμων για την κάθε μέρα, ακόμη και αν αυτό που έχει απομείνει από τους αγαπημένους της είναι μόνο χαμογελαστά πρόσωπα σε μια εικόνα. Πού πήγαν όλοι αυτοί οι άνθρωποι; Όλα αυτά τα χρόνια; Ας τους αφήσουμε.. ας σκορπιστούν…

SVE JE BIO DOBAR SAN-LE "FRENCHIE DE VUCOVAR / IT WAS ALL JUST A GOOD DREAM-THE FRENCHMAN FROM VUCOVAR

Branko Istvancic | Κροατία

Η ταινία αφηγείται την ιστορία ενός Γάλλου εθελοντή στην Κροατία  του Jean – Michel Nicolier,  που εκτελέστηκε από τα σερβικά στρατεύματα στο Vukovar το 1991. Συγκινητικό ντοκιμαντέρ που εξετάζει τα γεγονότα από την εποχή του πολέμου στην Κροατία και την άφιξη του νεαρού Γάλλου εθελοντή Jean -Michel Nicolier εκεί . Η ταινία καταγράφει  τον αγώνα του Nicolier  κατά τη διάρκεια της μάχης του Vukovar καθώς και την αγωνία και τα βασανιστήρια που υπέστη ο ίδιος στην Ovcara . Η ιστορία του παρουσιάζεται μέσα από τα μάτια της μητέρας του Lyliane Fournier, η οποία απελπισμένα αναζητά κάθε δυνατή πληροφορία που θα μπορούσε να τη βοηθήσει να βρει τη σορό του γιου της.

Ο ΠΙΟ ΜΑΚΡΥΣ ΔΡΟΜΟΣ / THE LONGEST RUN

Μαριάννα Οικονόμου | Ελλάδα

Η σκηνοθέτις παρακολουθεί στενά δύο φίλους, τον Jasim από το Ιράκ και τον Alsaleh από την Συρία, στις ελληνικές φυλακές ανηλίκων πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τη δίκη τους μέσω μίας συναισθηματικής αφήγησης γεμάτης αγωνία, εκθέτοντας το τραγικό φαινόμενο των επαγγελματιών λαθρεμπόρων, οι οποίοι προσπαθούν να αναγκάσουν τους ανήλικους μετανάστες να γίνουν οι ίδιοι λαθρέμποροι. Στην Ελλάδα, με αργές νομικές διαδικασίες και σκληρούς νόμους κατά του λαθρεμπορίου, αθώοι πρόσφυγες ενδέχεται να καταδικασθούν σε πολύ μεγάλες ποινές. Τηλεφωνικές συνομιλίες μεταξύ των φυλακισμένων νεαρών  αγοριών και των γονιών τους στις χώρες που πλήττονται από τον πόλεμο, επιτείνουν τον  διπλό εγκλωβισμό που βιώνουν οι οικογένειες. Κανείς δεν ξέρει πώς και πότε θα τελειώσει η περιπέτειά τους.

CONCRETE UTOPIA

Anna Ilin-Josefine Bingemer | Γερμανία, Π.Γ.Δ.Μ.

Τι προσδιορίζει την ταυτότητα μιας πόλης; Το 1963 τα Σκόπια καταστράφηκαν σχεδόν ολοσχερώς από σεισμό, πολλά από τα ιστορικά κτήρια  χάθηκαν για πάντα. Ωστόσο, με τη βοήθεια της διεθνούς και της τοπικής κοινότητας η πόλη κατόρθωσε να επανεμφανιστεί ως ένα είδος σύγχρονης ουτοπίας –ανοικοδομήθηκε βάσει του σχεδίου του Ιάπωνα αρχιτέκτονα Kenzo Tange. Σήμερα, οι μεγάλες αρχιτεκτονικές προσπάθειες της δεκαετίας του ‘60 και του ‘70 τυγχάνουν μικρής εκτίμησης, και παρόλο που κάποτε έμοιαζαν με μεγαλοπρεπείς γίγαντες του σκυροδέματος, τώρα πολλές απ’ αυτές καταρρέουν και υποφέρουν από αμέλεια. Η κατάσταση στα Σκόπια είναι πολύ σοβαρή, καθώς το 2010 η κυβέρνηση εξέδωσε ένα σχέδιο για να επανασχεδιαστεί η πόλη σε ένα στυλ νεο-αναγεννησιακό. Στην ταινία μας εξετάζουμε εκτενώς  την αρχιτεκτονική της εποχής μετά τον σεισμό, καθώς θέτουμε ερωτήματα για τη σημασία της αρχιτεκτονικής.

Παρακάτω παρουσιάζονται οι ταινίες του 1 Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλόριζο.